INTERNE: Mona Pivniceru atacă modificările aduse codului fiscal la Avocatul Poporului

30 June 2010


Scrisoarea Monei Pivniceru adresată Avocatului Poporului:

“Domnului prof. dr. Ioan Muraru
Avocatul Poporului


Asociaţia Magistraţilor din România a luat la cunoştinţă cu surprindere de O.U.G. nr. 58 din 26 iunie 2010 publicată în Monitorul Oficial nr. 431 din 28 iunie 2010 Partea I, prin care s-au modificat şi completat prevederi din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale.
Surpriza a constituit-o faptul că deşi Curtea Constituţională a sancţionat de mai multe ori Guvernul României pentru promovarea unor acte normative neconstituţionale, ultima dată în 25 iunie 2010, totuşi Guvernul continuă să elaboreze şi să aplice direct dispoziţii vădit neconstituţionale.
Astfel, potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţia României „Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege”.
Or, O.U.G. nr. 57/2010, fără a face referire la textul constituţional menţionat şi la prevederea art. 4 din Legea nr. 571/2003 potrivit cu care:
„Art. 4. – (1) Prezentul cod se modifică şi se completează numai prin lege, promovată, de regulă, cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia.
(2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege”, instituie măsuri financiar-fiscale, respectiv impozite (drepturile de autor şi drepturile conexe, activităţi independente, tichete de masă, tichete cadou, drepturi de hrană, dobânzi la depozite etc.) prin încălcarea grosolană a cadrului constituţional, înfrângând, totodată, şi predictibilitatea legilor prin înlăturarea anteriorităţii măsurilor termenului cu 6 luni şi a aplicabilităţii acestora în anul următor celui în care au fost adoptate, aşa cum dispune art. 4 din Legea nr. 571/2003.
Deoarece, în conformitate cu art. 146 lit. d) teza a II-a din Constituţie şi a art. 32 din Legea nr. 47/1992 aveţi dreptul de a sesiza direct Curtea Constituţională cu privire la ordonanţe, vă rugăm ca în spiritul promovării respectului faţă de Constituţie să sancţionaţi acest derapaj grav de la statul de drept şi să sesizaţi Curtea Constituţională în vederea apărării legalităţii şi a prevalenţei Constituţiei ca suport obligatoriu al legalităţii, nefiind posibil ca Guvernul să-şi atribuie discreţionar competenţe, cu încălcarea Constituţiei României.
Pe de altă parte, motivarea folosită în vederea promovării Ordonanţei de urgenţă în discuţie s-a făcut cu invocarea dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, fără însă a se releva faptul că acestea nu pot fundamenta singular motivarea actului normativ în absenţa dispoziţiei art. 115 alin. (6) din Constituţie care prevede în mod expres: (6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.
Deoarece drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute în Constituţie sunt grav afectate prin măsuri anticonstituţionale, vă rugăm a vă exercita prerogativele constituţionale în vederea asigurării conformităţii măsurilor luate cu dispoziţiile constituţionale, nefiind posibilă în nicio circumstanţă şi sub nici un pretext încălcarea legii fundamentale a ţării.”

Președinte AMR
Judecător prof.univ.dr. Mona Maria PIVNICERU
Inalta Curte de Casație și Justiție

0 comentarii:

Post a Comment